Методична скарбничка


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ НА 2017-2018 Н.Р.
Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 09.08.2017 р. № 1/9-436
Зарубіжна література
     У 2017-2018 навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5-9
класах  здійснюватиметься  за  програмою:  Світова  література.  5–9  класи.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.  -  К.: Видавничий дім
«Освіта», 2013    зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017
№  804   (електронний  ресурс:  http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html  ). 
     У  10-11  класах  -  за  програмами,  затвердженими  наказом
Міністерства освіти і науки від 28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту
та  академічного  рівня  зі  змінами  2016  року  (електронний  ресурс :
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html .
      Навчальна  та  методична  література  із  зарубіжної  літератури,
рекомендована  МОН,  зазначена  в  Переліку  навчальних  програм,
підручників  та  навчально-методичних  посібників,  рекомендованих
Міністерством освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Звертаємо увагу, що в 2017 році модернізацію навчальної програми
для  5-9  класів    здійснено  відповідно  до  Державного  стандарту  базової  і
повної  загальної  середньої  освіти  (постанова  Кабінету  Міністрів  України
№  1392  від  23.11.2011)  у  контексті  Концепції  «Нова  українська  школа»,
схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 №
988-р.
     Стратегічно  важливим  у  викладанні  зарубіжної  літератури  в  2017-2018  навчальному  році   є  компетентнісний  підхід,  що  покликаний
забезпечити соціалізацію  учнів та їхню  інтеграцію в сучасне суспільство,
сформувати  в  них  стійкі  моральні  принципи  й  світоглядні  орієнтири,
виховати  особистість  із  національною  свідомістю,  громадянськими
якостями  й  критичним  мисленням,  здатною  до  творчого  вирішення
життєвих задач, саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін
та викликів.
     Упровадження  компетентнісного  підходу  у  викладанні  зарубіжної
літератури  для  учнів  загальноосвітніх  навчальних  закладів  дозволить
імплементувати  передовий  іноземний  досвід  у  вітчизняний  освітній
простір, розбудувати Нову українську школу й сформувати нове покоління
громадян України з високою культурою та світоглядом, що спирається на
гуманістичний потенціал художньої літератури різних народів.
Засобами  предмета  «Зарубіжна  література»  мають  бути  сформовані
такі  ключові  компетентності  (відповідно  до  Рекомендацій  Європейської
Ради): 
1)  спілкування  державною  мовою; 
2)  спілкування  іноземними мовами;
3) математична компетентність;
4) компетентності в природничих науках і технологіях;
5) інформаційно-цифрова компетентність;
6) уміння вчитися;
7) ініціативність і підприємливість;
8) соціальна та громадянська компетентності; 
9)  обізнаність  та  самовираження  у  сфері  культури;
10) екологічна грамотність і здорове життя.
  У  процесі  вивчення  зарубіжної  літератури  учні  набувають  (окрім
ключових)  і  предметні  компетентності,  що  є  важливими  для  формування
духовно-емоційного світу учнів, їхнього світогляду, моральних цінностей,
громадянських якостей.
   Предметні  компетентності,  що  залежать  від  змісту  навчального
курсу зарубіжної літератури та його методики, полягають у наступному:
·        розуміння літератури як невід’ємної частини національної й світової
художньої культури;  
·        усвідомлення  специфіки  літератури  як  мистецтва  слова,  її гуманістичного потенціалу та місця в системі інших видів мистецтва;
·        знання  літературних  творів,  обов’язкових  для  текстуального
вивчення та варіативних (за вибором учителя та учнів), осягнення творів у
єдності  змісту  та  форми,  виокремлення  складників  та  художніх
особливостей творів (на рівні сюжету, композиції, образів, поетичної мови,
жанру тощо);
·        усвідомлення ключових етапів і явищ літературного процесу різних країн, зіставлення з українським літературним процесом;
·        знання  основних  фактів  життя  і  творчості  видатних  зарубіжних
письменників,  усвідомлення  їхнього  внеску  в  скарбницю  вітчизняної  та
світової культури;
·        оволодіння  передбаченими  програмою  літературознавчими поняттями  та  застосування  їх  під  час  аналізу  та  інтерпретації  художніх творів;
·        розуміння  специфіки  оригіналу  (за  умови  володіння  іноземною мовою) та художнього перекладу твору (українською мовою);
·        знання  українських  перекладів  творів  зарубіжної  літератури,  імен
перекладачів та здобутків вітчизняної перекладацької школи;
·        формування  читацького  досвіду  та  якостей  творчого  читача, здібності до створення усних і письмових робіт різних жанрів;
·        орієнтування у царині класичної й сучасної літератури;порівняння  літературних  творів  і  явищ  (окремих  компонентів  і цілісно);
·        уміння  оцінювати  художню  вартість  творів,  творчо-критично осмислювати їхній зміст, визначати актуальні ідеї, важливі для сучасності тощо.
    Запровадження в начальній програмі для 5-9 класів наскрізних ліній
«Екологічна  безпека  й  сталий  розвиток»  (НЛ-1),  «Громадянська
відповідальність»  (НЛ-2), «Здоров'я і безпека»  (НЛ-3)  й  «Підприємливість
і  фінансова  грамотність»  (НЛ-4)  сприятимуть  забезпеченню
компетентнісного  підходу  в  галузі  викладання  зарубіжної  літератури  та
розбудові Нової української школи.
    Окрім  виокремлення  ключових  і  предметних  компетентностей  як
очікуваних  результатів  навчально-пізнавальної  діяльності  учнів  та
наскрізних  ліній  у  вивченні  зарубіжної  літератури,   в  модернізованій
навчальній   програмі  відбулися  зміни  у  змісті  навчального  матеріалу,  а
саме:
·        додано рубрику «Міжпредметні зв’язки»;
·        розширено  список  творів  для  альтернативного  вивчення:  додано
«Снігову королеву» Г. К. Андерсена у 5 класі, «Собаче серце» М.
О. Булгакова в 9 класі;
·        розширено  список  творів  для  вивчення  напам’ять  за  вибором
учнів:  байка  І.  А.  Крилова  в  6  класі,  сонети  В.  Шекспіра  і  Ф.
Петрарки у 8 класі, поезії О. С. Пушкіна в 9 класі;
·        до  списку  додаткового  читання  додано   «Мій  дідусь  був
черешнею»  А.  Нанетті,  «Чи  вмієш  ти  свистати,  Юганно?»  У.
Cтарка;
спрощено  формулювання  окремих  державних  вимог
літературознавчої лінії з метою урахування вікових особливостей
учнів.
   Викладання  зарубіжної  літератури  в  загальноосвітніх  навчальних
закладах  України  здійснюється  українською  мовою.  Твори  зарубіжних
письменників  в  курсі  зарубіжної  літератури  вивчаються  в  українських
перекладах.  Для  зіставлення  можливе  залучення  перекладів,  переспівів
іншими  мовами,  якими  володіють  учні  (англійською,  німецькою,
французькою  тощо).  За  наявності  необхідних  умов  бажаним  є  розгляд
художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовами оригіналів. У такому
разі  предмет  «Зарубіжна  література»  виконує  додаткову  функцію
вдосконалення володіння учнями іноземними та іншими мовами.
   З  метою  систематизації  та  упорядкування  навантаження  учнів
протягом  навчального  року  подаємо  рекомендовану  кількість  видів
контролю  у  процесі  вивчення  зарубіжної  літератури  в  кожному  класі.
Поданий  у  таблиці  розподіл  годин  є  мінімальним  і  обов’язковим  для
проведення  в  кожному  семестрі.  Вчитель  на  власний  розсуд  може
збільшити  кількість  видів  контрою  відповідно  до  рівня  підготовки  учнів,
особливостей класу тощо.




  кожному  семестрі  обов’язковим  є  проведення  двох  уроків

розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого  –
письмового. Умовне позначення в таблиці – (у + п).
Під  час  оцінювання  зошита  із  зарубіжної  літератури  слід ураховувати  наявність  різних  видів  робіт;  грамотність  (якість  виконання
робіт);  охайність;  уміння  правильно  оформлювати  роботи  (дотримання
вимог до оформлення орфографічного режиму).
Оцінку  за  ведення  зошита  із  зарубіжної  літератури  виставляють  у
кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як
поточну до найближчої тематичної. (  У разі відсутності учня на уроці протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).- додаток Гаркуши З.М. із рекомендації щодо викладання української літератури в 2017-2018 н.р.)
Оцінка  за  контрольний  твір  із  зарубіжної  літератури  є  середнім
арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою
написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку  за  читання  напам’ять  поетичних  або  прозових  творів   із
зарубіжної  літератури  виставляють   у  колонку  без  дати  з  надписом
«Напам’ять».
Під  час  підготовки  вчителів  до  уроків  радимо  використовувати
періодичні  фахові  видання:   журнали  «Всесвітня  література  в  школах
України»,  «Зарубіжна  література  в   школах  України»,  газету  «Світова

література».



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Всемирный день поэзии Всемирный день поэзии отмечается 21 марта. В 2018 году праздник проходит 19-й раз. В торжествах участвуют литерат...