МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ НА 2017-2018 Н.Р.
Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 09.08.2017 р. № 1/9-436
Зарубіжна
література
У 2017-2018 навчальному
році вивчення зарубіжної літератури в 5-9
класах здійснюватиметься за
програмою: Світова література.
5–9 класи.
Програма
для загальноосвітніх навчальних закладів.
- К.: Видавничий дім
«Освіта»,
2013 зі змінами, затвердженими наказом
МОН від 07.06.2017
№ 804
(електронний ресурс: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html ).
У 10-11
класах - за
програмами, затвердженими наказом
Міністерства
освіти і науки від 28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту
та академічного
рівня зі змінами
2016 року (електронний
ресурс :
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html
.
Навчальна та
методична література із
зарубіжної літератури,
рекомендована МОН,
зазначена в Переліку
навчальних програм,
підручників та
навчально-методичних
посібників, рекомендованих
Міністерством
освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Звертаємо
увагу, що в 2017 році модернізацію навчальної програми
для 5-9
класів здійснено відповідно
до Державного стандарту
базової і
повної загальної
середньої освіти (постанова
Кабінету Міністрів України
№ 1392
від 23.11.2011) у
контексті Концепції «Нова
українська школа»,
схваленої
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 №
988-р.
Стратегічно важливим
у викладанні зарубіжної
літератури в 2017-2018
навчальному році є
компетентнісний підхід, що
покликаний
забезпечити
соціалізацію учнів та їхню інтеграцію в сучасне суспільство,
сформувати в
них стійкі моральні
принципи й світоглядні
орієнтири,
виховати особистість
із національною свідомістю,
громадянськими
якостями й
критичним мисленням, здатною
до творчого вирішення
життєвих
задач, саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін
та
викликів.
Упровадження компетентнісного підходу
у викладанні зарубіжної
літератури для
учнів загальноосвітніх навчальних
закладів дозволить
імплементувати передовий
іноземний досвід у
вітчизняний освітній
простір,
розбудувати Нову українську школу й сформувати нове покоління
громадян
України з високою культурою та світоглядом, що спирається на
гуманістичний
потенціал художньої літератури різних народів.
Засобами предмета
«Зарубіжна література» мають
бути сформовані
такі ключові
компетентності (відповідно до
Рекомендацій Європейської
Ради):
1) спілкування
державною мовою;
2) спілкування
іноземними мовами;
3)
математична компетентність;
4)
компетентності в природничих науках і технологіях;
5)
інформаційно-цифрова компетентність;
6)
уміння вчитися;
7)
ініціативність і підприємливість;
8)
соціальна та громадянська компетентності;
9) обізнаність
та самовираження у
сфері культури;
10)
екологічна грамотність і здорове життя.
У процесі
вивчення зарубіжної літератури
учні набувають (окрім
ключових) і
предметні компетентності, що є важливими
для формування
духовно-емоційного
світу учнів, їхнього світогляду, моральних цінностей,
громадянських
якостей.
Предметні
компетентності, що залежать
від змісту навчального
курсу
зарубіжної літератури та його методики, полягають у наступному:
·
розуміння літератури як невід’ємної
частини національної й світової
художньої
культури;
·
усвідомлення специфіки
літератури як мистецтва
слова, її гуманістичного
потенціалу та місця в системі інших видів мистецтва;
·
знання літературних
творів, обов’язкових для
текстуального
вивчення
та варіативних (за вибором учителя та учнів), осягнення творів у
єдності змісту
та форми, виокремлення
складників та художніх
особливостей
творів (на рівні сюжету, композиції, образів, поетичної мови,
жанру
тощо);
·
усвідомлення ключових етапів і явищ
літературного процесу різних країн, зіставлення з українським літературним
процесом;
·
знання
основних фактів життя
і творчості видатних
зарубіжних
письменників, усвідомлення
їхнього внеску в
скарбницю вітчизняної та
світової
культури;
·
оволодіння передбаченими програмою
літературознавчими поняттями
та застосування їх
під час аналізу
та інтерпретації художніх творів;
·
розуміння специфіки
оригіналу (за умови
володіння іноземною мовою) та
художнього перекладу твору (українською мовою);
·
знання
українських перекладів творів
зарубіжної літератури, імен
перекладачів
та здобутків вітчизняної перекладацької школи;
·
формування читацького
досвіду та якостей
творчого читача, здібності до
створення усних і письмових робіт різних жанрів;
·
орієнтування у царині класичної й
сучасної літератури;порівняння
літературних творів і явищ (окремих
компонентів і цілісно);
·
уміння
оцінювати художню вартість
творів, творчо-критично осмислювати
їхній зміст, визначати актуальні ідеї, важливі для сучасності тощо.
Запровадження
в начальній програмі для 5-9 класів наскрізних ліній
«Екологічна безпека
й сталий розвиток»
(НЛ-1), «Громадянська
відповідальність» (НЛ-2),
«Здоров'я і безпека» (НЛ-3)
й «Підприємливість
і фінансова
грамотність» (НЛ-4)
сприятимуть забезпеченню
компетентнісного підходу
в галузі викладання
зарубіжної літератури та
розбудові
Нової української школи.
Окрім виокремлення
ключових і предметних
компетентностей як
очікуваних результатів
навчально-пізнавальної
діяльності учнів та
наскрізних ліній
у вивченні зарубіжної
літератури, в модернізованій
навчальній програмі
відбулися зміни у
змісті навчального матеріалу,
а
саме:
·
додано рубрику «Міжпредметні зв’язки»;
·
розширено список
творів для альтернативного вивчення:
додано
«Снігову
королеву» Г. К. Андерсена у 5 класі, «Собаче серце» М.
О.
Булгакова в 9 класі;
·
розширено список
творів для вивчення
напам’ять за вибором
учнів: байка
І. А. Крилова
в 6 класі,
сонети В. Шекспіра
і Ф.
Петрарки
у 8 класі, поезії О. С. Пушкіна в 9 класі;
·
до
списку додаткового читання
додано «Мій дідусь
був
черешнею» А.
Нанетті, «Чи вмієш
ти свистати, Юганно?»
У.
Cтарка;
спрощено формулювання
окремих державних вимог
літературознавчої
лінії з метою урахування вікових особливостей
учнів.
Викладання зарубіжної
літератури в загальноосвітніх навчальних
закладах України
здійснюється українською мовою. Твори
зарубіжних
письменників в
курсі зарубіжної літератури
вивчаються в українських
перекладах. Для
зіставлення можливе залучення
перекладів, переспівів
іншими мовами,
якими володіють учні
(англійською, німецькою,
французькою тощо).
За наявності необхідних
умов бажаним є
розгляд
художніх
текстів (у фрагментах або цілісно) мовами оригіналів. У такому
разі предмет
«Зарубіжна література» виконує
додаткову функцію
вдосконалення
володіння учнями іноземними та іншими мовами.
З метою
систематизації та упорядкування
навантаження учнів
протягом навчального
року подаємо рекомендовану
кількість видів
контролю у
процесі вивчення зарубіжної
літератури в кожному
класі.
Поданий у
таблиці розподіл годин
є мінімальним і обов’язковим для
проведення в
кожному семестрі. Вчитель
на власний розсуд
може
збільшити кількість
видів контрою відповідно
до рівня підготовки
учнів,
особливостей
класу тощо.
*У кожному
семестрі обов’язковим є
проведення двох уроків
розвитку
мовлення: одного уроку усного
розвитку мовлення, а другого –
письмового.
Умовне позначення в таблиці – (у + п).
Під час
оцінювання зошита із
зарубіжної літератури слід ураховувати наявність
різних видів робіт;
грамотність (якість виконання
робіт); охайність;
уміння правильно оформлювати
роботи (дотримання
вимог
до оформлення орфографічного режиму).
Оцінку за
ведення зошита із
зарубіжної літератури виставляють
у
кожному
класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як
поточну
до найближчої тематичної. ( У разі відсутності учня на уроці протягом
місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).- додаток
Гаркуши З.М. із рекомендації щодо викладання української літератури в 2017-2018
н.р.)
Оцінка за
контрольний твір із
зарубіжної літератури є
середнім
арифметичним
за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою
написання
роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Оцінку за
читання напам’ять поетичних
або прозових творів
із
зарубіжної літератури
виставляють у колонку
без дати з
надписом
«Напам’ять».
Під час
підготовки вчителів до
уроків радимо використовувати
періодичні фахові
видання: журнали «Всесвітня
література в школах
України», «Зарубіжна
література в школах
України», газету «Світова
література».
Комментариев нет:
Отправить комментарий